Niedziela, 7 lipca 2013 Komentarze: 0

CADavg: 63 rpm | Nexø - Dueodde - Nexø - Kołobrzeg

To już ostatni dzień w Dani ;( Przeznaczyliśmy go na plażowanie i odpoczynek. Trochę śmierdziało, z powodu glonów wyrzuconych na plażę przez południowy wiatr (czyżby z Polski?! ;) ale trzeba przyznać, że piasek w Dueodde jest naprawdę bardzo drobny. Po częściowym wyrównaniu tanlajnów i pysznym obiadku wróciliśmy do Nexø, aby zapakować się na prom. To co dobre szybko się kończy... ;(

Jednak nie ma się co smucić, czeka nas jeszcze wiele przygód w tym roku. O ile dopłyniemy do lądu... :p

A jednak się udało! ;) Dotarliśmy do końca wyprawy na Bornholm. Było rewelacyjnie!!!
Polecam wszystkim kochającym spokój, porządek, ryby ;) i rowery oczywiście! Ja na pewno kiedyś tam wrócę!

<--- Poprzedni dzień
Sobota, 6 lipca 2013 Komentarze: 0
Dzień siódmy

CADavg: 61 rpm | Nexø - Paradisbakkerne - Ølene - Bastemøse - Rokkestenen - Kongemindet - Ekkodalen - Paradisbakkerne - Nexø

Wyjazd dobiega końca, więc trzeba zobaczyć to, co za każdym razem omijaliśmy. Zaczynamy od Paradisbakkerne, gdzie próbujemy poruszyć pewien kamyk (kiedyś było to możliwe, ale się popsuł) a później mierzymy się z odcinkiem specjalnym, czyli pieszym szlakiem usianym kamieniami. Próba ta kończy się dla mnie niegroźną wywrotką :p

Paradisbakkerne jest tylko namiastką tego, co ma nas spotkać w Almindingen.
Najpierw jednak szukamy ptaków w rezerwatach przyrody. Jedyny, którego wypatrzeliśmy, to ten utworzony z chmur...

W międzyczasie Sylwia podrywa obcych facetów... ;(

Najwyższym szczytem Bornholmu jest Rytterknaegten (162 m n.p.m.). W roku 1856 wybudowano tutaj wieżę upamiętniającą wizytę króla Frederika VII.

Z dobudowanej platformy widokowej rozciąga się wspaniały widok na całą wyspę.

Jednak tym, co nas tutaj przywiodło, były tak naprawdę dwie trasy MTB, opisywane nawet w przewodnikach. Jedna typowa XC, druga ekstremalnie trudna do DH. I wiecie co? Dawno się tak nie rozczarowaliśmy. Parę korzeni, sporo błota i tragiczne oznakowanie. Żenua... Dolina Echa była zdecydowanie fajniejsza!

Piątek, 5 lipca 2013 Komentarze: 1
Dzień siódmy

CADavg: 66 rpm | Nexø - Svaneke - Gudhjem - Helligdomsklipperne - Tejn - Allinge - Sandvig - Hammershus Ruin - Olsker - Rø - Østerlars - Østermarie - Gadeby - Ågard - Munkegard - Nexø

Hmmm... Ja już tu kiedyś byłem... ;)

Sweet focia musi być!

Nauczeni poprzednimi dniami dziś dziewczyny sporo czasu jadą nam na kole. Sylwia trochę się upiera i jak tylko może kręci sama, ale odbije się to na niej w drodze powrotnej ;) W Alinge robimy pierwszy dłuższy postój na obiad. Przy okazji Marian zostaje oficjalnym mistrzem wpychania się w obiektyw. Ten to ma parcie na szkło :D

Na szczęscie nie wszędzie dał radę się wepchnąć ;)

Księżniczki są, można zwiedzać!

Hammershus jest położony na wzgórzu, na wysokim klifie, przez co był twierdzą nie do zdobycia.

Nie ma to jak zdjęcie do rodzinnego albumu :D

Gdzieś tam w oddali, przy dobrej przejrzystości powietrza, można ponoć dojrzeć wybrzeże Szwecji.

Skoro zamek miał być twierdzą nie do zdobycia, to co go zrujnowało? Przeniesienie władzy do Rønne. Po tym wydarzeniu miejsowi mieszkańcy sami zaczęli rozbierać twierdzę, w celu pozyskania cegieł. Proceder powstrzymano w roku 1822 wpisując zamek na listę zabytków.

Wracając do domu, w samym środku lasu, trafiliśmy na ciekawą wystawę sztuki nowoczesnej. Jak widać, nie wszyscy ją zrozumieli... :p

Czwartek, 4 lipca 2013 Komentarze: 0

CADavg: 76 rpm | HZ: 45% | FZ: 31% | PZ: 22%

Nexø - Svaneke - Gudhjem - Helligdomsklipperne - Tejn - Allinge - Sandvig - Hammer Odde - Hammersø - Hammershus Ruin - Vang - Hasle - Sorthat-Muleby - Nyker - Rønne - Pedersker - Dueodde - Nexø

Tym razem dziewczynki wolały jechać na plażę, więc wybraliśmy się z Marianem na konkretniejszą przejażdżkę, czyli kółko wokół wyspy. Obwodnica ma tylko 105 km, co to dla nas ;)

Trzeba było jechać szybciej niż w ciągu ostatnich dni, w efekcie czego miałem mniej czasu na zdjęcia.

Mniej, nie znaczy brak - w Alinge przystanęliśmy na trochę dłużej.
Jednym z powodów pauzy był kościół z 1550 roku, port i tym podobne architektoniczne zabytki.

A drugim mała czarna (szymonbike może być z nas dumny ;)

Zresztą, w takich okolicznościach przyrody aż wstyd nie zatrzymać się na dłużej.

Północne wybrzeże nazywane jest Riwierą Północy. Wcale się temu nie dziwię :)

Ruiny Hammershus to chyba największa atrakcja na wyspie (i nie tylko, jest to największy w Skandynawii kompleks średniowiecznego zamku). Zwiedzanie odłożyliśmy jednak na dzień, w którym przyjedziemy z księżniczkami ;)

Odcinek między Hammershus a Hasle to chyba najfajniejszy fragment na wyspie. Na niektórych ściankach naprawdę było co robić...

A teraz proszę o uwagę! Przed Państwem danie narodowe na Bornholmie: Sol over Gudhjem!

Kto mi powie, która to już rotunda? Nyker kirke.

Spoko, ja też się w nich pogubiłem ;) Dalsza podróż tego dnia przebiegała coraz spokojniej. Zapasy cukru już dawno nam się pokończyły, a w sumie jedliśmy bardzo mało. Do tego mi coś po żołądku jeździło. Pewnie te śledzie ;) W miejscu, które widzicie na zdjęciu, oboje mieliśmy dość jazdy. Na szczęście do domu już nie było daleko i daliśmy radę... Tego dnia przed wyjazdem myśleliśmy, że będzie lajtowo. Okazało się jednak, że cała północna część wyspy jest mocno pofalowana, przez co wyszedł nam konkretny trening - ponad 5 godzin metodą ciągłą ;)

Środa, 3 lipca 2013 Komentarze: 3
Dzień siódmy

CADavg: 64 rpm | Nexø - Kællingeby - Aakirkeby - Lobæk - Nylars - Rønne - Arnager - Pedersker - Bodilsker - Nexø

Dzień trzeci, po dojechaniu do Aakirkeby, dziewczyny rozpoczęły od poszukiwania księcia.

Ja z Mariuszem od piwa :p

Tuż obok muzeum NaturBornholm znajduje się kolejny wiatrak, ciężko się do niego dostać, bo znajduje się na terenie działającego młyna, ale na szczęście nikt nas nie wyrzucił :)

W centrum miejscowości stoi największy i najprawdopodobniej najstarszy kościół na wyspie.

W końcu udało się wejść do środka!

Oprócz największego jest tutaj również jedyny rzymsko-katolicki.

Spotkaliśmy w nim mega sympatycznego księdza z Wietnamu. Nawet nas na obiad zapraszał, ale wiedząc, że przed nami jeszcze kawał drogi, nie skorzystaliśmy z zaproszenia ;(

Nylarskirke jest najlepiej zachowany spośród wszystkich kościołów-rotund na wyspie.

Także tym razem udało się wejść od środka.

Stolica wyspy, Rønne, została niemal doszczętnie zniszczona 7 i 8 maja 1945 r. w radzieckich bombardowaniach.
W odbudowaniu miasta spory udział mieli Szwedzi, a podarowane wtedy przez nich domy tworzą "szwedzką dzielnicę".

W mieście funkcjonuje kilka muzeów, m.in. Bornholms Museum, gdzie można poznać historię wyspy i mieszkańców (a także pierwsze okładziny hamulcowe z epoki brązu ;)

Miejskie uliczki są przepiękne - ta prowadzi do muzeum Erichsens Gård, czyli doskonale zachowanego XIX-wiecznego domu :)

Z kolei w Muzeum Ceramiki (Hjorts Stentøj) mogliśmy popodglądać, jak się produkuje ręcznie robioną porcelanę.

Rynek i nabrzeże portowe nie wywarły (przynajmniej na mnie) ogromnego wrażenia.

Ale cumujące tu promy już tak!

O drodze powrotnej nie będę za wiele pisał. Wystarczy jedno zdanie. Było pod wiatr...

Wtorek, 2 lipca 2013 Komentarze: 0
Dzień siódmy

CADavg: 60 rpm | Nexø - Årsdale - Svaneke - Bølshavn - Saltuna - Melsted - Gudhjem - Melsted - Østerlars - Østermarie - Gadeby - Ågard - Munkegard - Nexø

Drugi dzień minął pod znakiem cukierków :) Pierwszy przystanek mieliśmy przy młynie z roku 1877 w Årsdale, gdzie oprócz jego zwiedzenia można kupić pamiątki i inne świecidełka, co oczywiście wykorzystały nasze kobiety...

Miejscowość wygląda podobnie, jak pozostałe, czyli wąskie uliczki świecące pustkami, choć wszystko jest bardzo zadbane.
Kiedy oni to robią?!

Bornholmczycy żyją morzem, więc w każdej mieścinie znajduje się wędzarnia i port.

Poza nimi oczywiście protestancki kościółek i małe kolorowe domy.

Wybrzeże w większości jest kamieniste, plaże znajdują się tylko na południu wyspy.

Kolejna miejscowość, którą zwiedzamy tego dnia, to Svaneke.

W roku 1975 otrzymała Europejski Złoty Medal za szczególną dbałość i estetykę miasteczka. Rzeczywiście, jest ono urocze. Chciałoby się tu zostać na zawsze :)

W miasteczku znajduje się huta szkła, a w niewielkich sklepikach można własnoręcznie stworzyć niepowtarzalną szklaną pamiątkę.

Trzeba jednak przyznać, że te robione przez fachowców, są dużo ładniejsze ;)

Z kolei najbardziej znaną atrakcją Svaneke jest fabryka cukierków Svaneke Bolher, gdzie na naszych oczach odbywa się produkcja słodkich smakołyków.

Kończy się oczywiście degustacją, co skutecznie nakłania odwiedzających do zakupu różnokolorowych cukierków.

Dla dzieci produkuje się cukierki, a dla dorosłych piwo. Owszem, dobre, ale z ceną lekko przesadzają...
(około 20 zł za 0,5 l w barze)

W mieście na uwagę zasługuje również wiatrak Stubmølle z 1643 roku - najstarszy tak dobrze zachowany holender w całej Danii.

Poniżej przykład bornholmskich cykelveji, całkowicie zamknięte dla ruchu drogi, tutaj akurat premia górska - tych w środkowo-północnej części wyspy nie brakowało! :)

No i kolejny wiatrak, w Gudhjem.

I tradycyjnie kościółek umiejscowiony na sporym wzgórzu.

Gudhjem to najlepsza baza wypadowa na pobliski archipelag Ertholmene z największą wyspą Christiansø.
Widać ją na dalszym planie.

Østerlars Kirke to największy z kościołów-rotund na wyspie. Podobnie, jak pozostałe, wybudowano go około roku 1150. Przy wejściu znajduje się kamień runiczny z napisem: "Broder i Edmund nakazali postawić ten kamień ku czci swojego ojca Sigmunda. Chrystus, św. Michał i św. Maria niech mają go w swojej opiece".

No co jest, nie jedziecie dalej? ;)

Poniedziałek, 1 lipca 2013 Komentarze: 2
Dzień siódmy

CADavg: 60 rpm | Kołobrzeg - Nexø - Balka - Snogebæk - Dueodde - Snogebæk - Hullevang - Bodilsker - Sankt Bodils Kirke - Gryet - Klinteby - Nexø

Wyjazd na Bornholm planowaliśmy już od dłuższego czasu. W tym roku w końcu udało się odwiedzić tą duńską wyspę. A może lepiej powinienem napisać "rajską wyspę" :) Podróż zaczynamy w Kołobrzegu, do którego docieramy autami. Tam zostawiamy fury i pakujemy się rowerami na prom. Witaj przygodo!!!

Promem płyniemy 4,5 godziny, które nie należały do najprzyjemniejszych... Już po pół godzinie w toalecie zaczynają pojawiać się stali bywalcy. Nasza czwórka zniosła bujanie dosyć dobrze, ale i tak większość czasu nadrabialiśmy nocną podróż autem.

Bornholm to niewielka wyspa (południkowo 30 km, równoleżnikowo 40 km), obwodnica wokół wyspy ma niewiele ponad sto kilometrów, więc w planach mieliśmy zjechanie w zasadzie całej. Czy nam się to udało? Czytajcie dalej! :)

Na miejscu byliśmy około 11.00. Mieliśmy miejscówkę w Nexø, bardzo blisko portu, więc po szybkim zakwaterowaniu i rozpakowaniu wybraliśmy się na pierwsze zwiedzanie. Zaczęliśmy od "naszego" Nexø, które jest drugim co do wielkości miastem na wyspie (tylko 3700 mieszkańców). Oprócz portu, niewielkiego rynku, czy tradycyjnej wędzarni trzeba tutaj zobaczyć kościół pw. św. Mikołaja (notabene, patrona żeglarzy).

Z Nexø udaliśmy się na południowy kraniec wyspy, do Dueodde z plażą słynącą z białego, bardzo drobnego piasku. Po drodze mijamy niewielkie miejscowości, wszędzie cisza i spokój. Zaczynamy się przyzwyczajać do gościnności duńczyków, świetnie oznaczonych i wykonanych dróg rowerowych a także uczciwości mieszkańców, co widać m.in. po budkach przy drogach, w których sprzedają np. ziemniaki. Bierzesz worek pyrek, pieniądze wrzucasz do kasetki i jedziesz dalej. U nas nie do pomyślenia...

W Dueodde robimy się strasznie głodni i po wskazówkach tubylców odkładamy plażowanie na kiedy indziej i wracamy do Snogebæk do tradycyjnej wędzarni. Ten tydzień minie pod znakiem śledzia :)

Na wyspie jedzenie jest drogie. Ponad dwa razy droższe niż w Polsce. Ale w końcu jest urlop, a żołądki przyrosły nam do krzyża, więc wybieramy rybny szwedzki stół - za 110 DK jemy do woli. To była dopiero uczta! :D

Po posileniu ciała, czas na strawę dla duszy, więc uderzamy do Bodilsker, obejrzeć miejscowy kościół.

Ciekawostką tego kościoła jest legendarna Czapka Diabła. Niewielki kamień przypominający kształtem rycerski hełm niczym przyklejony do kościelnej wieży odbiega kolorem od białegy tynku budowli. Legenda głosi, że jest to czapka diabła i nie może być pomalowana, ponieważ każda farba odpadnie od powierzchni kamienia. Ehhh Ci duńczycy... Nie wiedzą, że to amelinium?!

Oprócz kościołów Bornholm słynie również z zabytków kamiennych. Pionowo ustawione głazy, zwane menhirami, odgrywały ogromną rolę w życiu duchowym mieszkańców i ustawiano je na cześć ważnych wydarzeń. W Gryet ustawiono ich 62 sztuki!

Pierwszy dzień powoli dobiegał końca. Wyspa nas oczarowała. Trudno opisać słowami, jak tu czysto i spokojnie.
Trzeba to zobaczyć na własne oczy!

Domek, w którym mieszkaliśmy, może i nie był największy, ale za to czysty i w pełni wyposażony. Do morza mieliśmy dosłowanie paręnaście metrów. I tylko zapach ryb trochę przeszkadzał... ;)

Pełni wrażeń z pierwszego dnia szybko poszliśmy spać zbierając siły na najbliższy tydzień :)